Sammenhængende overgange – princip i klyngen
I Tivoliklyngen arbejder vi systematisk med at sikre barnet sammenhængende overgange.
Forældrebestyrelsen drøfter og godkender det overordnede princip herfor.
Princippet er medtaget i klyngens/enhedernes pædagogisk læreplan, som evalueres årligt.
Forældrerådene arbejder løbende med drøftelser af det pædagogiske arbejde med overgange.
- i modtagelsen af nye familier
- alle nye familier modtager velkomstfolder m. link til hjemmeside og læreplan
- alle nye familier tilbydes en modtagelsessamtale. Der samtales ud fra dialogarket ”En god start i Vuggestuen”
- for børn i udsatte positioner afholdes en samtale med forældrene og sundhedsplejerske
- i overgange fra vuggestue til børnehave
- forberedes dette, når børnehavealderen nærmer sig
- ved skift internet i klyngen kommer børnene på besøg i børnehaven
- vidensoverdragelse formidles mellem institutionerne
- forældrene inviteres til en overgangssamtale og der samtales ud fra dialogarket ”En god start i børnehaven”.
- i overgangen fra børnehave til KKFO og skole
- I månederne op til skolestart samles børnene og der arbejdes med at styrke børnene (se klyngens princip for arbejdet med de ældste børnehavebørn)
- Forældrene indkaldes til 5-års-status samtaler og der samtales ud fra ”Refleksionsspørgsmål til handleplan ifm. 5-års-statusspørgeskema”
- Overgangsmateriale på AULA/hjertet og hjernen udfyldes sammen med forældrene
- Stærkt Samarbejde er etableret med klyngens lokale skole for
- at sikre, at børn og forældre inviteres ind og føler tryghed ved overgangene for deres barn.
- at sikre en god inklusion og integration i et tæt samarbejde ved overgange fra en institution til en anden.
- at gøre nye skolestartere, og deres forældre, trygge og få præsenteret til KKFO og skole forud for start den 1. maj.
- at arbejde på tværs i forbindelse med ”Plads til forskellighed”.
- Forældresamtaler afholdes årligt med forældre til alle børn i klyngen
Drøftet og godkendt i Forældrebestyrelsen 29.05.24