Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Refleksionsspørgsmål til arbejdet med SMTTE-modellen

Forklaring på Sammenhæng inkl. spørgeguide
Begrundelser for valg af emne/tema/forløb/aktivitet skal give mening for alle og hænge sammen med de værdier og 
principper, som institutionen har. Beskriv baggrund og begrundelser for en ønsket udvikling.

  • Husk at tage børnenes baggrund med - hvor er de for eksempel i deres udvikling?
  • Hvad er udgangspunktet, og hvad er rammerne?
  • Hvor er vi på det område, vi vil arbejde med?
  • Hvilke muligheder har vi for at handle?

 

Forklaring på Mål inkl. spørgeguide
Målet skal have relevans for både personalegruppen og for de børn, der deltager i aktiviteten, fordi det er med til at 
fastholde motivationen. Målet skal også være realistisk i forhold til den givne tidsramme og børnegruppen. Her sætter i 
fokus på relevante læringsmål med udgangspunkt i børnenes behov og interesser.

  • Hvad vil vi gerne opnå?
  • Hvor vil vi hen?
  • Hvilke færdigheder skal børnene opnå?
  • Hvilke kompetencer skal børnene tilegne sig gennem processen?

 

Forklaring på Tiltag inkl. spørgeguide
Her er fokus på planlægning for, hvordan vores tiltag skal organiseres og forløbe. Hvilke rammer er der for aktiviteten, 
hvad er tidshorisont, og hvem gør hvad? Hvor, hvornår og hvordan?

  • Hvad skal skabe ændringer?
  • Hvilket indhold skal vi igangsætte for at nærme os målet?
  • Hvilke metoder og hvilke aktiviteter skal vi sætte i gang ?
  • Hvordan skal vi tilrettelægge arbejdet, så børnene får mulighed for at opnå den læring, som vi lige nu har fokus på?
  • Hvad kræver det af os?
  • Hvem har ansvaret for hvad og hvornår?

 

Forklaring på Tegn inkl. spørgeguide
Tegn på læring gør målene konkrete. Tegn bruges, når der skal vurderes, om de valgte metoder og aktiviteter skaber 
udvikling i den ønskede retning. Det er vigtigt, at tegnene er så enkle og konkrete, at de faktisk giver mulighed for at se, 
om de er til stede eller ikke.

  • Hvad skal vi holde øje med for at se, om vi nærmer os målet?
  • Hvad skal vi se, høre og mærke på vej mod og når, målet er nået?
  • Hvordan kan vi se, at vi er på vej mod målet?
  • Hvad har det enkelte barn lært?
  • Hvilke tegn vil vi gerne se?

 

Forklaring på Evaluering inkl. spørgeguide
Evalueringen foregår under og efter forløbet gennem beskrivelse og refleksion. Indhent viden om jeres pædagogiske 
praksis gennem vurdering og refleksion i forhold til dokumentation, læringsmål og pædagogisk praksis.

  • Hvordan skal de enkelte mål evalueres?
  • Hvilke værktøjer vil være velegnede til at evaluere de enkelte mål?
  • Hvem skal evaluere?
  • Hvornår skal der evalueres?
  • Hvordan og til hvad skal evalueringen bruges?
  • Hvordan skal evalueringen formidles og til hvem?
  • Skal der ændres noget i processen?
  • Skal tiltagene justeres?
  • Er målene realistiske?
  • Nåede vi målet?
  • Vurder pædagogikken og børnenes læring - hvordan vil vi følge op?
  • Hvad tager vi med os?
  • Husk børneperspektivet: Hvad tager børnene med sig